Vernieuwend onderwijs op het Houtkamp College

Beste ouders/verzorgers,

Komend schooljaar starten we met het eerste schooljaar op het Houtkamp College. Misschien hoort uw zoon of dochter wel bij onze eerste lichting leerlingen!

Op het Houtkamp College gaan we werken met een vernieuwend onderwijsconcept, waarbij maatwerk, vakoverstijgend samenwerken en actief werken aan levensechte opdrachten centraal staan. Ik leg u graag uit waarom wij kiezen voor deze vorm van onderwijs.

De belangrijkste reden voor deze keuze betreft de snelle ontwikkelingen binnen de samenleving. Uit verschillende onderzoeken en het advies van het platform onderwijs 2032 blijkt dat er een nieuwe koers in het onderwijs nodig is om leerlingen die nu naar school gaan, de kennis en de vaardigheden mee te geven die ze nodig hebben wanneer ze in de toekomst aan hun volwassen en werkende leven beginnen. Kenmerkend voor dit toekomstbestendige onderwijs zijn maatwerk, keuzevrijheid, persoonlijke ontwikkeling en betere aansluiting bij het vervolgonderwijs (MBO, HBO en WO).

We weten dat het vergroten van de keuzevrijheid van leerlingen een van de beste manieren is om de motivatie van leerlingen te versterken. Leerlingen voelen meer eigenaarschap als ze iets te zeggen hebben over wat er geleerd wordt (inhoud) en over hoe ze dat moeten leren (vorm, plek, tijd).

Op het Ludger College, Rietveld Lyceum en Ulenhofcollege zijn in de afgelopen jaren al meerdere onderwijskundige initiatieven uitgevoerd om deze nieuwe visie op leren vorm te geven: ondernemend leren (Rietveld Lyceum), Technasium (Ulenhofcollege), International Business College (Ludger College) en het invoeren van coachend mentoraat (Ludger College en Ulenhofcollege) zijn daarvan een paar voorbeelden. Ook op basisscholen is er in de afgelopen 10 jaar veel meer ruimte gemaakt voor maatwerk, zelfstandig werken en leren samenwerken. Op het Houtkamp College hebben we een plek gegeven aan de succesvolle initiatieven uit de huidige drie scholen voor mavo, havo en vwo en sluiten we aan bij de ontwikkelingen in het basisonderwijs.

Met een gemotiveerde groep docenten uit de drie scholen staan we vanaf augustus klaar om met uw zoon of dochter aan het werk te gaan! We verheugen ons erop.

Met vriendelijke groet namens het Houtkamp-team,

Louise Beernink,
rector Houtkamp College

Het Houtkamp-onderwijsconcept in een notendop

Leren is een persoonlijk proces. Leerlingen hebben uiteenlopende talenten en ondersteuningsbehoeften. Daarom werken we op het Houtkamp College met coaches en maatwerktijd. Met persoonlijke begeleiding leert de leerling om verantwoord keuzes te maken die bij hem of haar passen.

Leren is een actief proces. We gebruiken motiverende, activerende en uitdagende werkvormen om de leerdoelen te bereiken en we werken met levensechte opdrachten. Zo stimuleren we een gemotiveerde en actieve werkhouding bij leerlingen.

Leren is een sociaal proces. Daarom richten we ons op samenwerking en een groeiende verantwoordelijkheid voor jezelf, de ander en de wereld. Er wordt samengewerkt tussen docenten, tussen leerlingen en tussen leerlingen en docenten.